روزه داری در تابستان

1 - برنامه غذایی سحری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای خیلی چرب و پرنمک و فلفل باعث تشنگی زودرس در طول روز می شود. برعکس، غذاهای آب پز،  بخار پز و خورش های آبدار و کم نمک می تواند مفیدتر باشد. همچنین سعی کنید خوراکی های شیرین در وعده سحری کمتر بخورید چون باعث افت سریع قند خون و احساس  گرسنگی زودرس می شود.
2 - برای پیشگیری از تشنگی زیاد، به جای نوشیدن مایعاتی مثل قهوه، نسکافه، چای پررنگ و نوشابه های کولادار، می توان از میوه ها و سبزیجاتی مثل هلو، آلو، شلیل، هندوانه و کاهو بیشتر استفاده کرد؛ چون این ترکیبات آب مورد نیاز بدن را در طول روز تامین می کنند. همچنین نوشیدن مخلوط آب لیموی تازه با آب یا چای کم رنگ و یا  شربت خاکشیر و آب لیمو تاثیر زیادی در رفع احساس تشنگی دارد. فراموش نکنید که  چون خمیر دندان می تواند باعث خشکی دهان و تشنگی بشود، بعد از خوردن سحری از حجم کمتری خمیردندان برای مسواک زدن استفاده کنید و بعد از مسواک و قبل از  اذان کمی چای رقیق بدون شکر بخورید تا خشکی دهانتان کمتر شود.

3 - یکی از مشکلات معمول در ماه رمضان به خصوص در افراد مبتلا به مشکلات معده،  ترش کردن بعد از افطار یا سحری است. برای جلوگیری از این مشکل تا حد امکان غذای افطاری سبک و کم چرب باشد و مایعات (به خصوص چای) را همراه غذا نخورید و خوردن آن ها را به یک تا دو ساعت بعد از افطاری موکول کنید. این افراد بهتر است بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروند بلکه تا حدود نیم تا یک ساعت بعد از سحری به حالت نشسته یا ایستاده باشند تا غذا از معده بر نگردد.

4 - نحوه شروع کردن وعده غذای افطار هم بسیار مهم است. بهتر است افطاری را با یک استکان آب یا چای کم رنگ ولرم به همراه یک خوراکی شیرین مثل خرما، یا یک فنجان شیر و عسل گرم شروع کنید و در ادامه مقداری نان و پنیر، گردو و سبزی یا کمی سوپ یا آش رقیق میل کنید. بعد از آن حدود دو ساعت صبر کنید سپس می توانید غذای  بیشتری مثلاً برنج و گوشت و غیره میل کنید. سعی کنید که در این فاصله مایعات بیشتری به هم راه میوه بخورید تا کمبود مایعات بدن جبران شود. توصیه می کنیم از خوردن یک باره حجم زیادی از مواد غذایی در زمان افطار پرهیز کنید چون پیامدی جز نفخ و دل درد برای شما نخواهد داشت.
5 - یکی از مشکلات دیگر در این ایام به خاطر کم خوردن مایعات و احتمالا کم تحرکی ناشی از ضعف روزه، مسئله یبوست (کم و سفت کار کردن شکم) است. برای پیشگیری از این مشکل در ساعات اولیه شب از آلو و انجیر تازه یا خیسانده و میوه  هایی مثل گلابی، هلو و هندوانه بیشتر استفاده کنید. داشتن تحرک بدنی و انجام  ورزش هایی مثل پیاده روی یا شنا (بسته به توانایی افراد) حدود یک ساعت بعد از افطار، هم در کمک به کاهش وزن و هم در رفع یبوست بسیار موثر است.
و در نهایت به خاطر داشته باشید یکی از مهم ترین فواید روزه داری های طولانی می تواند کاهش وزن و از دست دادن چربی های مضر و اضافی بدن باشد که به ویژه برای افراد چاق نعمت بزرگی محسوب می شود. اما این فایده مهم زمانی  میسر می شود که بعد از افطار در خوردن مواد غذایی و به خصوص شیرینی جات ( زولبیا و بامیه و حلوا و ..) زیاده روی نکنید وگرنه نه تنها لاغر نمی شوید، بلکه ممکن است برعکس اضافه وزن هم پیدا کنید.  دکتر نعیمه نوبخت منبع : روزنامه خراسان

/ 0 نظر / 15 بازدید